"Quiet cobreix set anys en la vida del nostre fill Lluís Serra
Pablo, àlies Llullu, que va néixer amb una greu encefalopatia que la
ciència neurològica encara no ha estat capaç de definir. Set anys després del
seu naixement, la terminologia mèdica no passa d’encefalopatia no filiada, el
llenguatge popular se les apanya amb la fòrmula, prou entenedora, de paràlisi
cerebral i el llenguatge administratiu l’avalua com un discapacitat amb un grau
de disminució del 85%. A casa, però, totes aquestes etiquetes compten poc.
El Lluís és el nostre segon fill. Té unes necessitats una mica peculiars,
però això només significa que estem més pendents de la seva fragilitat. A
Quiet, he buscat una forma narrativa d’explicar l’ambivalent estat emocional
que provoca tenir un fill que no progressa adequadament. Un estat sovint exposat
als fiblons del dolor, però en el que predomina la joia i un cert embadaliment.
M’ha semblat que la millor manera de fer-ho era rescatar escenes concretes
fixades en la memòria i posar-les en moviment. Records refulgents. I he pretès,
alhora, compondre un mirall. Dorian Gray va vendre l’ànima al diable per poder
ser, més que immortal, invariable, mentre els estralls del temps anaven
canviant l’aspecte del retrat invisible que havia amagat al soterrani. Aquí el
procés s’inverteix. El nostre fill ni és invisible ni tampoc el retrat de
ningú, per bé que s’assembla als seus pares i a la seva germana. Ell i els que
són com ell actuen de miralls. Tots els que ens hi mirem una mica a fons
envellim d’una manera diferent. Si Dorian Gray hagués conegut un llullu no
s’hauria conformat mai de la vida amb la invariabilitat dels presumptes
immortals. Hauria après a mirar en comptes de voler ser mirat. A envellir. Molt
probablement no hauria volgut ser retratat, sinó retrat.”
No hay comentarios:
Publicar un comentario